top of page

Ego

  • Marta Wilk Sokołowska
  • 20 paź
  • 2 minut(y) czytania

Dzisiaj drugi dzień obchodów.

W tradycji Sikhów nie jest to dzień bogini Lakszmi i bogactwa, a dzień o znaczeniu. Duchowym i Historycznym, związanym z Szóstym Guru Sikhów- Guru Hargobindem Ji, jego uwolnieniem i powrotem do Amritsaru.

To symbol zwycięstwa Światła, rozproszenia Ciemności, ignorancji i Ego.

Kilka słów o EGO zatem przed dzisiejszą wieczorną praktyką Kundalini Jogi W Anandowie.


W jodze kundalini pojęcie ego (ahamkara) ma głębokie i wielowarstwowe znaczenie, które wykracza poza zwykłe rozumienie psychologiczne. Nie chodzi jedynie o „poczucie ja” czy samoocenę, lecz o strukturę tożsamości, która utrzymuje iluzję oddzielenia jednostki od całości istnienia.


  1. Ego jako funkcja psychiczna i duchowa przeszkoda

W klasycznym ujęciu jogi, ego jest narzędziem umysłu niższego – częścią manasu, która mówi: „to ja robię”, „to do mnie należy”, „ja jestem kimś”.

Nie jest z natury złe ani do zniszczenia, ale zbyt silnie utożsamione ego staje się źródłem cierpienia, ponieważ:

  • utrwala dualizm: ja – inni, ja – Bóg, ja – świat,

  • wzmacnia przywiązania, lęki i pragnienia,

  • zakłóca przepływ prany i światła w ciele energetycznym (szczególnie między centrum serca a czakrą korony).


W ujęciu kundalini joga mówi, że dopóki ego rządzi świadomością, energia kundalini nie może w pełni wznieść się przez kanał centralny (suszumnę). Zbyt silne utożsamienie z ego zatrzymuje energię w dolnych czakrach (manipura – ośrodek władzy, kontroli i tożsamości).


  1. Ego jako niezbędny element struktury ludzkiej

W naukach Jogi Kundalini ego nie jest wrogiem, ale koniecznym narzędziem do funkcjonowania w świecie.

Joga kundalini nie dąży do „zniszczenia ego”, lecz do jego oczyszczenia, równowagi i przejrzystości.


Yogi Bhajan mówił:

You need a strong ego to let the soul shine through it.

(„Potrzebujesz silnego ego, by dusza mogła przez nie świecić.”)


Zatem celem praktyki nie jest rozpuszczenie ego w sensie zaniku osobowości, ale przekształcenie go w przejrzyste naczynie dla świadomości duszy (atma).


  1. Ego a proces przebudzenia kundalini

W trakcie wzbudzania energii kundalini:

  • Ego zostaje skonfrontowane z prawdą – pojawiają się lęki, opór, iluzje kontroli.

  • Ego może się buntować, gdy energia wznosi się ponad jego dotychczasowy poziom władzy.

  • Proces wymaga podporządkowania ego wyższej jaźni (Atman, Sat Nam).


Dlatego praktyki oddechowe, mantry, medytacje i krije są skonstruowane tak, aby:

  • wzmocnić tożsamość duszy,

  • zrównoważyć ego z sercem,

  • otworzyć czakrę gardła i korony, gdzie świadomość indywidualna łączy się z uniwersalną.


  1. Zintegrowane ego – ego duszy

W stanie duchowego urzeczywistnienia ego nie znika, lecz staje się narzędziem służby świadomości.


Wówczas człowiek:

  • działa bez przywiązania do efektów,

  • czuje głęboki pokój i pewność bez potrzeby kontroli,

  • rozpoznaje siebie jako część Jedności ”Ek Ong Kar”.

 

Takie zintegrowane ego nazywane jest czasem „ego duszy” (Soulful Ego) – osobowość staje się kanałem dla wyższej mądrości, a nie jej przeszkodą.

 

------------------

 
 
 

Komentarze


bottom of page