Ego
- Marta Wilk Sokołowska
- 20 paź
- 2 minut(y) czytania
Dzisiaj drugi dzień obchodów.
W tradycji Sikhów nie jest to dzień bogini Lakszmi i bogactwa, a dzień o znaczeniu. Duchowym i Historycznym, związanym z Szóstym Guru Sikhów- Guru Hargobindem Ji, jego uwolnieniem i powrotem do Amritsaru.
To symbol zwycięstwa Światła, rozproszenia Ciemności, ignorancji i Ego.
Kilka słów o EGO zatem przed dzisiejszą wieczorną praktyką Kundalini Jogi W Anandowie.
W jodze kundalini pojęcie ego (ahamkara) ma głębokie i wielowarstwowe znaczenie, które wykracza poza zwykłe rozumienie psychologiczne. Nie chodzi jedynie o „poczucie ja” czy samoocenę, lecz o strukturę tożsamości, która utrzymuje iluzję oddzielenia jednostki od całości istnienia.
Ego jako funkcja psychiczna i duchowa przeszkoda
W klasycznym ujęciu jogi, ego jest narzędziem umysłu niższego – częścią manasu, która mówi: „to ja robię”, „to do mnie należy”, „ja jestem kimś”.
Nie jest z natury złe ani do zniszczenia, ale zbyt silnie utożsamione ego staje się źródłem cierpienia, ponieważ:
utrwala dualizm: ja – inni, ja – Bóg, ja – świat,
wzmacnia przywiązania, lęki i pragnienia,
zakłóca przepływ prany i światła w ciele energetycznym (szczególnie między centrum serca a czakrą korony).
W ujęciu kundalini joga mówi, że dopóki ego rządzi świadomością, energia kundalini nie może w pełni wznieść się przez kanał centralny (suszumnę). Zbyt silne utożsamienie z ego zatrzymuje energię w dolnych czakrach (manipura – ośrodek władzy, kontroli i tożsamości).
Ego jako niezbędny element struktury ludzkiej
W naukach Jogi Kundalini ego nie jest wrogiem, ale koniecznym narzędziem do funkcjonowania w świecie.
Joga kundalini nie dąży do „zniszczenia ego”, lecz do jego oczyszczenia, równowagi i przejrzystości.
Yogi Bhajan mówił:
“You need a strong ego to let the soul shine through it.”
(„Potrzebujesz silnego ego, by dusza mogła przez nie świecić.”)
Zatem celem praktyki nie jest rozpuszczenie ego w sensie zaniku osobowości, ale przekształcenie go w przejrzyste naczynie dla świadomości duszy (atma).
Ego a proces przebudzenia kundalini
W trakcie wzbudzania energii kundalini:
Ego zostaje skonfrontowane z prawdą – pojawiają się lęki, opór, iluzje kontroli.
Ego może się buntować, gdy energia wznosi się ponad jego dotychczasowy poziom władzy.
Proces wymaga podporządkowania ego wyższej jaźni (Atman, Sat Nam).
Dlatego praktyki oddechowe, mantry, medytacje i krije są skonstruowane tak, aby:
wzmocnić tożsamość duszy,
zrównoważyć ego z sercem,
otworzyć czakrę gardła i korony, gdzie świadomość indywidualna łączy się z uniwersalną.
Zintegrowane ego – ego duszy
W stanie duchowego urzeczywistnienia ego nie znika, lecz staje się narzędziem służby świadomości.
Wówczas człowiek:
działa bez przywiązania do efektów,
czuje głęboki pokój i pewność bez potrzeby kontroli,
rozpoznaje siebie jako część Jedności ”Ek Ong Kar”.
Takie zintegrowane ego nazywane jest czasem „ego duszy” (Soulful Ego) – osobowość staje się kanałem dla wyższej mądrości, a nie jej przeszkodą.
------------------
Autor: Marta Wilk-Sokołowska





Komentarze